Trīs Latvijas valdības meli par Covid ierobežošanu
Kā jau iepriekš esmu rakstījis, politiķi mīl aizsegt savas darbības ar skaistiem jēdzieniem un vārdiem, pat ja tas, ko viņi plāno un paveic, ir absolūta nejēdzība. Kāpēc lai Covid - 19 apkarošana būtu izņēmums?
Pašreizējās trīs vīrusa apkarošanas stratēģijas pasaulē var sadalīt trīs kategorijās. Vispirms paskatīsimies uz divām, kas uz mums neattiecas. Lai nejauktu.
Pirmā - «vīrusa nav vai mums vienalga». Saslimšanas dati šajos gadījumos ir pieejami ierobežotā apjomā, kā Baltkrievijā vai arī beigās pierāda to, ka no šādas stratēģijas nav jēgas, kā Zviedrijā.
Otrā - «Cīņa līdz vīrusa izzušanai». Šīs stratēģijas pirmā pazīme ir ļoti spēcīga robežu kontrole un reizē spēcīgi izplatības avotu kontrole ar stingru karantīnas režīmu vismaz mēneša vai pusotra garumā. Cik esmu dzirdējis, veiksmīgi nostrādāja Taivānā, Jaunzēlandē, Austrālijā, Džersijas salā un pat Taizemē, ja taisnību runā.
Trešā - «Galvenais - slimnīcas nepārslogot». Šo sistēmu izvēlas populistiskas valdības. Šeit visu nosaka valstsvīru rakstura īpašības. Valdības baidās pieņemt stingrus mērus, jo tas var ietekmēt vēlētājus, kā arī investorus un ārzemju ietekmes personas. Turklāt tas ļauj nepārtraukti uzturēt valdības tēlu medijos. Kā zinām, arī slikta reklāma ir laba, bet te pat labas reklāmas un pilnīgi par velti ir ļoti daudz. Pats galvenais - kā jau populistiskai valdībai, valstsvīriem pašiem nav pārliecības par to, ko viņi dara un tas nosaka arī ļoti savādo lēkāšanu pa dažādiem ierobežojumiem. Pirmo un otro sistēmu sliktā vai labā veidā atšķir tieši tas, ka tās ir nevis populistiskas valdības, bet gan cieši pārliecinātas par to, ko dara.
Šīs sistēmas pamatā ir tā pati ideja, kas pirmajā sistēmā - visi izslimos, bet atšķir no pirmās, ka šo ideju apzināti slēpj un īsteno dažādus pasākumus, kam tas ir jāmaskē. Turklāt trešajā sistēmā atšķiras pamatuzdevums - visās sistēmās pirmais mērķis ir sagaidīt vakcīnas, bet trešajā ir vienkāršs papildmērķis - nepieļaut veselības sistēmas pārslodzi, lai neiznāktu saskarties ar situācijām, kuras piedzīvoja Itālija un Krievija. Automātiski ir ļoti daudz melu. Uzreiz var pateikt, ka otrajā sistēmā melu nav un arī pirmajā viss ir skaidrs - vai nu valsts nemelo un ir gatava, ka visi izslimo vai melo, ka Covid nav un tad tur vispār nav šaubu.
Trešās sistēmas pirmie meli ir tādi, ka tā pa īstam slimību neviens nedomā izskaust. Atšķirībā no otrā varianta, kur tiešām valdības cīnās, šeit 90 procentu pasākumu ir vienkārša izrādīšanās, turklāt bieži vien tāda izrādīšanās, kura pat reizēm veicina saslimstību. Kā piemēru var minēt Maskavas metro, veidojot rindas, lai tiktu vispār iekšā, kā arī mūsu pašu valdības radīto pirms Ziemassvētku histēriju, kas tikko beidzās ar 1300 un 2000 inficēto skaitu.
Protams, ka rodas loģisks jautājums - kāpēc viņi tā dara? Atceramies, ka populistiskām valdībām ir jādemonstrē gatavība cīnīties ar Covid. Turklāt vēl papildus pikantumu Eiropas Savienības un citās bagātās valstīs piešķir fakts, ka Covid laikā var ar daudz mazāku kontroli izmantot budžeta un aizņēmumu naudu. Tāpēc šajās situācijās nerunājam par to, ka Covid izolēt un izskaust, bet gan vienkārši ierobežot.
Nākamie meli - viņi ir gatavi riskēt ar nelielu mirušo skaitu un ekonomikas zaudējumiem līdz desmit procentiem. Kamēr tas nerada pārāk lielus ekonomikas zaudējumus vai nepārslogo slimnīcas, valdība darbosies tikai iluzori. Latvijas valdība to pierādīja līdz pat decembra vidum - kamēr nekļuva skaidrs, ka tūlīt slimos nebūs kur likt, nekādu stingru pasākumu nebija. Iluzoras darbības, kuras decembra vidū bieži vien palika vēl smieklīgākas.
Un beidzot trešie meli - par to, kādas darbības patiesībā ir efektīvas. Populistisku valdību pirmā pazīme - paņemsim kaut ko no tā ko, ko dara citas valdības un pateiksim, ka tas strādā. Reāla analīze nenotiek, pat ja tam velta piecus miljonus eiro pētniecībai, kā to Latvijā it kā izdarīja. Automātiski pasākumu efektivitāte ir neskaidra un valdības vienīgā loģika šajā situācijā ir ļoti vienkārša - ja inficēto skaits aug, meklējam vēl kādu veidu, kā ārzemēs ierobežo. Vēl aug - meklējam nākamo. Efektivitātes loģikas nav - vienkārši prasti palielina ierobežojumu skaitu.
Ja paskatās uz efektīvajiem pasākumiem, tie ir vairāki. Par pirmo jau runājām pie otrās sistēmas - ļoti stipra robežu kontrole. Nākamais - skolas, bērnudārzi un darbavietas, kur ir masveida cilvēku pulcēšanās. Ar pēdējo ir vieglāk - pieaugušajiem saslimstība parādās biežāk, var kontrolēt, ja parādās saslimstības avots. Ar skolām un bērnudārziem grūtāk - pirmsskolas vecuma bērniem saslimstība parādās ļoti, ļoti reti, skolās - apmēram vienam procentam. Par to liecina arī Smiltenes vidusskolas pieredze - no 160 bērniem Covid pozitīvi bija 40, no kuriem par simptomiem varēja runāt tikai vienam, bet pedagogi - septiņi bija covid pozitīvi un tikai tas lika pārbaudīt, kas notiek skolā. Ja atceras, ka savulaik Rīgā bija ģimnāzija, kur bija 20 Covid pozitīvi pedagogi, tad varat paši iedomāties, kur radās oktobra beigu cipari, jo skolēnus praktiski nepārbaudīja. Kamēr klātienē notiek mācības skolās un bērnudārzos, pilnībā ierobežot izplatību neizdosies. Ja tu saki "Lockdown" un paturi klātienes mācības, tu prasti un klaji melo. Un šo jomu valdība ierobežo daļēji vai vispār nemaz.
Otra puse ir pasākumi, kas ir neefektīvi vai izplatību veicinoši. Ja veikali tiešām ir Covid avoti, tad ir ļoti nepatīkams jautājums - kāpēc pārdevējas slimo tik maz? Covid izplatības centrā pirmajām būtu jākrīt pārdevējām, bet pašlaik pieredze liecina, ka Covidu pārdevējas iegūst ģimenē vai citur. Tāpēc visi valdības mēģinājumi ierobežot tirdzniecības centrus, kur ventilācija ir daudz labāka, nekā skolās un kopā cilvēku uzturas daudz īsāku laiku, ir vienkārši idiotiski. Toties rīkojumi slēgt tirdzniecības iestādes sākot no rītdienas vai parītdienas, vēl piedevām pirms Ziemassvētkiem, izraisa pirmssvētku histērijas, cilvēki stāv rindās, daudz komunicē un mums ir inficēto lēciens.
Tas pats skar pakalpojumu nozares, kur var izsekot klientus pēc vārdiem un uzvārdiem un notiek kontakts nelielās grupās - viens pret vienu, viens pret diviem un tamlīdzīgi.
Kāpēc es šo rakstu? Mums notiek nepārtraukta valdības darbības slavēšana. Cik labi rīkojas valdība Covid ierobežošanā. Kā jau minēju, patiesībā viņi to dara slikti un simtiem cilvēku mirst, tūkstošiem ir veselības problēmas, jo valdība ne tikai nedarbojas, kā vajag, bet arī pie visām problēmām vaino cilvēkus. Tagad visas problēmas atrisināšot komandantstunda, kas nevienā valstī neko nav atrisinājusi. Esot lieli noķerto cipari. Kas patiesībā neko nenozīmē. Noķerto skaitā ir daudz cilvēku, kas iziet uz brīdi ārā no mājas, toties nav to, kas ierodas pasākumu vietā līdz pulksten desmitiem un atstāj no rīta, kas patiesībā tieši arī ir šie izplatītāji.
Vārdu sakot - nevajag melot sev, ka valdība par mums rūpējas. Patiesībā viņus interesē tikai tas, kā apgūt Covid naudu un pasniegt pēc iespējas labāk sevi sabiedrībai. Ja gribētu apkarot Covid, to arī izdarītu, kā to pierādīja citās valstīs. Tāpēc - esiet godīgi pret sevi un reāli paskatieties uz to, ko valdība dara, cenšoties aizsegties ar labiem saukļiem un jēdzieniem.
Attēls no:
https://www.canstockphoto.com/corona-virus-70-77528825.html