Vienkārši par izglītību
Vienkārši tāpat te ielikšu. Ieraksts no 2020. gada, bet būtībā nekas nav mainījies - Somijā nav jautājumu par to, kā izskatās ritenis, bet Latvijā vēl aizvien mēģina izdomāt, vai tam jābūt trīsstūrveida vai četrkantīgam.
Paulis Čimurs, 2020. gada 9. Februāris, facebook.
"KĀ SOMI STRĀDĀ SAVĀS SKOLĀS...E- klases aktualitātēs kādā komentārā kolēģe - skolotāja raksta: "Biju Somijas skolās pieredzes apmaiņā. Skolotāju stundu metodikā nekādus brīnumus neredzēju. Parastas ikdienas stundas, kādas vadām arī mēs. Galvenās atšķirības, ko saskatīju: 1) Skolēni dara to, ko viņiem liek. Nebakstās telefonos, nepļāpā, bet veic dotos uzdevumus. Ja klasē ir skolēns, kura uzvedība varētu pārējos traucēt, sākumā (pirmās nedēļas laikā, nevis pēc vairāku mēnešu psiholoģiskajām izpētēm) viņam stundā līdzi iet skolotāja palīgs. Ja tas nepalīdz, skolēns tiek mācīts atsevišķi. Un tam ir pietiekami naudas. Skolotāju palīgu skaits skolā ir gandrīz tāds pats, kā skolotāju skaits. Ja pēkšņi skolā iestājas skolēns ar īpašām vajadzībām, nekavējoties tiek pieņemts darbā speciālists, kas māk ar viņu strādāt. Skolai tiek piešķirts budžēts, kas ir pietiekami liels, un kuru sadala atbilstoši skolas vajadzībām, nevis augstākām norādēm. Arī visiem skolotājiem augstskolā tiek mācīta speciālā pedagoģija, ir atbilstošas prakses iespējas. 2) Skolotāji nav pārslogoti. Plkst. 14 skolas ir tukšas, paliek tikai pulciņu skolotāji. Neviens skolotājs nestrādā vairāk kā slodzi (atkarībā no priekšmeta 18-24 kontaktstundas), jo alga par to ir 5000 eiro. Pietiekama, manuprāt. Brīvlaikos skolas ir slēgtas, un neviena sabiedrība par to nebļauj. Ārpus stundu laika skolotājam jābūt darba vietā vienu stundu nedēļā un vienu dienu brīvlaikā. Skolotājiem nav jāraksta nebeidzami papīru kalni, jo Somijā vispār nav skolotājus kontrolējošas iestādes. Dara tikai to, ko tiešām vajag darbam. Kontroles mehānisms - jebkurā laikā stundā drīkst ieiet jebkurš skolas darbinieks vai skolēna vecāks. Bet vērošana neilgst visu stundu, tikai dažas minūtes, lai netraucētu mācību procesu. 3) Stundās jāmāca to, ko tiešām vajag konkrētiem skolēniem, jo eksāmenu NAV. Ir mācību noslēgumā viens tiešsaistē pildāms tests, uz kura rezultātu pamata skolēni stājas augstskolās. Arī atzīmes netiek liktas līdz 7. klasei. Skolotāju darba kvalitāti nodrošina tas, ka līgumi tiek slēgti uz vienu gadu. Un, jā, pie skolām ir gribētāju rinda tur strādāt, var izvēlēties tiešām labus pedagogus. Bet vairumam līgumi katru gadu tiekot atjaunoti, ja viss ir kārtībā. Mums līdz kaut kam tādam vēl ļoti tālu, jo reformē saturu un metodes, nevis globālo izglītības sistēmas pieeju un prestižu.""